Nikon COOLPIX P100 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon COOLPIX P100 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Nathan 16-05-2021

Nikon coolpix

Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Ik vindt het een fijne camera! Hij is makkelijk in te stellen en maakt mooie foto's

Pluspunten

• Scherp
  • Fijn te gebruiken

Minpunten

• Sommige instellingen zijn wat lastig in te stellen

van Diepen 33 01-10-2011
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

sinds dec 2010 inbezit alleen service en garantie uitermate slecht.Want bij een foto zaak bleek oplaad kabel defect a19,95 zelf betaald.Tijdens het opruimen garantie bew. weggeraakt.Het toestel is geregisreerd maar je krijgt geen garantie (gebeld met imp.) bij dealer zeer geergerde indruk zo ook bij de importeur.
Bij het kopen hele mooie praatjes alleen deze vullen geen gaatjes.

ISO200 12-03-2011
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Ik heb de camera nu een week of 3 in bezit. Ook ik heb heel lang getwijfeld tussen de Canon SX30 en Panasonic FZ45/100. De doorslag voor mij was en de meest scherpe foto's. uiteindelijk de snelle sportfotografie mogelijkheid
In het begin was ik een beetje teleurgesteld. Vooral in de scherpte. Maar ik moet toegeven dat mijn verwachtingen erg hoog waren. Ik wilde dan ook dat alle foto's die ik gemaakt had, na 100% zoom, nog steeds (even) scherp waren. Ook ging ik ze vergelijken met mijn digitale pocket camera (5x zoom) van panasonic. Maar je kunt geen appels met peren vergelijken. Ik las van iemand anders dat hij/zij de camera moest leren kennen en ik had precies hetzelfde. Dus, ik heb nu de afgelopen 2 weken, elke dag de camera mee genomen en van alles gefotografeerd, marco, tele, zoom, zonnig, donker, schermer etc. Nu ben ik zeer tevreden over de resultaten. Ik had de instellingen van Evert ook overgenomen, maar ben ervan terug gekomen omdat ik persoonlijk meer ruis op de foto's ontdekte daardoor. Ik heb nu alleen de verscherping met +1 aangepast. De rest kan ik met Photoshop aanpassen als dat nodig is.
de kunst om mooie foto's te maken ligt wel bij de fotograaf. Ik heb veel met de instellingen sluitertijd, diafragma en iso waarde gestoeid en uiteindelijk als je het een beetje onder de knie hebt, krijg je echt leuke resultaten. Ook een statief is soms echt een must wil je een duidelijke foto hebben. Maar ook de standaard instellingen onder scene zijn zeker de moeite waard om ook te gebruiken. Vooral nachtlandschap en portret.

wildemeers 25-01-2011
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

na een update te doen van de firmware waren er een aantal zaken die niet meer werken naar behoren.
Ik heb mijn toestel binnen gedaan voor herstel.
daarbij heb ik ook de vermelding gemaakt dat de foto's bij zoom niet altijd scherp zijn.
Mijn nikon P100 heb ik maar een week moeten missen.
Nikon België werkt dus vrij vlug.Ze hebben dus alle parameters en instellingen bij geregeld.Ik ben erg te vreden van de service. Alles werkt weer naar behoren.Ze raden me wel aan om geen digitalezoom te gebruiken.

henkie49 12-01-2011
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Kan echt heel ver zoomen en de macro-opnames zijn fantastisch. Mooie camera en geen extra lenzen nodig. Filmen vind ik wat tegenvallen.

Adjo Capacio 28-12-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Na lang getwijfeld te hebben tussen de Canon SX30,de Panasonic Luminex FZ100 en de Nikon P100 toch maar de Nikon gekocht. Ik moest namelijk een keuze maken en omdat ik voorheen al een Nikon had en de P100 het prettigst in de hand lag toch de Nikon gekocht. Heb de camera nu enkele weken in mijn bezit en ook ik moest de camera leren kennen. Na honderden foto's te hebben gemaakt en alles wat mogelijk is uitgeprobeerd te hebben kom ik voor mijzelf tot de conclusie dat het écht een prima toestel is. De Ala-test kwam niet voor niets met een score van 94 punten(zeer goed). Het toestel is handig in gebruik en ligt lekker in de hand. De kwaliteit van de foto's overtreft mijn verwachtingen. De zoom van 26x is echt fantastisch. Zelfs geheel ingezoomd is het beeld nog scherp. Ook de macro-mode levert prachtige foto's op. Ook heb ik de de camera overdag en 's-avonds uitgeprobeerd. Ook dat levert goede foto's op. Omdat de camera neigt naar overbelichting heb ik de instellingen van evertdebevert overgenomen. Ook foto's die ik binnen heb genomen (overdag en 's-avonds) zijn prima. Ik maak de meeste foto vanaf de display. Vind ik gemakkelijker dan via de (matige)zoeker. Tot slot kun je mooie filmpjes maken op HD-kwaliteit. Wel kun je het inzoomen een beetje horen maar niet zo dat het storend is. Het afspelen in slow-motion vind ik wel een handige en leuke optie. Het toestel is naar mijn mening zeker zijn geld waard. Kortom:ik ben meer dan tevreden.

Newdeep 13-12-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Heb de camera gekocht op 26-11-2010 dus ik heb er genoeg mee kunnen spelen voordat ik een review zou schrijven.
Dit is nu mijn derde digitale camera.
Na mijn tweede Fuji had ik gezworen dat mijn volgende camera een dig.spiegelreflex zou worden…niet dus.
Ik merk dat ik nog niet klaar ben voor de overstap en ook omdat de gewone dig. camera zo goed worden/zijn.
Ik ben(nog)niet iemand die met een tas vol objectieven op pad gaat.
Ik wil gaan en alleen een camera om mijn nek hangen…nog wel.
Nu de camera…zoals ik al eerder aangaf moest ik enorm wennen.
Het grote verschil wat ik ondervind met mijn vorige camera is dat de kleuren veel zachter waren , deze P100 foto’s zijn wat koel en flets.
Ik heb de instellingen van Evert overgenomen en nu vind ik het acceptabel…ik hoef nu minder te photoshoppen.
De camera ligt echt lekker in de hand(heeft een goede grip).
Bediening voelt degelijk aan.
Kantelbare LCD scherm is een uitkomst
Superzoom is geweldig(ik heb de dig. zoom uitgezet, als ik die heb gebruikt krijg ik ‘m niet meer scherp).
Batterij gaat(denk ik) vrij lang mee.
Moet nog even wennen aan het gerammel van de lenzen,zitten een beetje ruim in de behuizing.

Kortom,de eerste week van mijn aankoop dacht ik… ik breng ‘m terug.
Nu…niet meer,het is een lekkere compacte camera met veel mogelijkheden…en heb er geen spijt van.
Hieronder een link van mijn site met de laatste foto’s van 12-12-2010.
(let op de foto’s van de blauwe sleepboot voor de kust van Texel…deze 3 foto’s geven de beschikbare optische zoom aan).

roban1962 17-11-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Lekkere camera ondanks dat ik grote handen heb goed vast te houden, bij gebruik telelens wel ondersteunen.
maakt snel meerdere foto's achter elkaar gebruik een snelle kaart.
Mis alleen oplaadpunt buiten camera en extra batterij
Verder voor mij een prima toestel maar je moet er wel even voor gaan zitten en de mogelijkheden testen bij de computer want op de schijf komen de mogelijkheden te voorschijn.

gertjanelize 05-10-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Nadat ik me verdiept hebt in de handmatige instellingen zoals de belichting en de kleur krijg ik nu aardige foto's. Wil je alles uit deze camera halen dan zul je hem van de automatisch stand af moeten halen. Leer je de camera kennen dan krijg je vanzelf betere foto's

evertdebevert 24-09-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Om maar met de deur in huis te vallen: ik vond de beeldkwaliteit van de P 100 aanvankelijk nogal tegenvallen. Te flets (om niet te zeggen: uitgebleekt) en ook niet 100 % scherp. Maar ik herinnerde me in met name Duitse testberichten gelezen te hebben dat de camera neigt naar overbelichting. Dus ben ik wat aan de fabrieksinstellingen gaan morrelen. De belichting heb ik op - 0,7 EV gezet (bij macro zelfs op -1,0 EV) en de scherpte op +2. Verder vond ik de kleuren nogal koel (vandaar misschien de naam "Coolpix" ?) en heb ik de verzadiging dus op +1 gezet. Deze instellingen heb ik vervolgens onder de User Settings opgeslagen en ziedaar, de foto's zien er een stuk beter uit en doen m.i. niet onder voor die van mijn vorige camera (een Sony DSC H2 waarvan de beeldkwaliteit indertijd in diverse tests als "zeer goed" werd beoordeeld). Is de beeldkwaliteit van deze z.g. brugmodellen vergelijkbaar met de goedkopere spiegelreflexen ? Volgens de Consumentenbond wel (zie hun test van instapmodellen vorig jaar). De verklaring volgens hen is dat de beeldsensoren in de goedkopere spiegelreflexen (tot zeg maar 1000 euro) niet groter zijn dan die van de betere compactcamera's en de gebruikte objectieven op deze kleinere sensoren zijn afgestemd. Je moet naar de (semi)professionele SLR-camera's met grotere beeldsensoren gaan a raison van enkele duizenden euro's om een werkelijk hogere beeldkwaliteit te bereiken. Als je de fotokwalieit van dit soort camera's een 10 zou geven, is die van de P 100 m.i. zeker een 8 waard.
Maar een P 100 koop je volgens mij vooral om de werkelijk verbluffende mogelijkheden. Vooral de resultaten van de Backlit HDR stand en de Avanced Nightscape stand vind ik indrukwekkend. De camera maakt dan een serie opnames en voegt die vervolgens samen. Mij ging het vooral om de HD videomogelijkheid in combinatie met de electronische zoeker. Geen kwaad woord over het zeer heldere display, maar voor video-opnamen vind ik een zoeker prettiger. Je hebt dan meer stabiliteit omdat je de camera tegen je gezicht kan drukken. Bovendien is er een aparte videoknop waardoor je supersnel van foto naar video kan overschakelen. Tenminste dat denk je. Want dan blijkt bij het indrukken van de videoknop het beeld eerst twee seconden op zwart gaat. Zodra de video-opnamen dan eindelijk beginnen is het leuke moment dat je had willen vastleggen alweer voorbij. Dit is dus een eersteklas blunder van Nikon waardoor ik de mogelijkheden en gebruiksgemak met een 8 waardeer en niet met een 9. Overigens zijn de videobeelden wel van uitstekende kwaliteit.
Wat de degelijkheid betreft, de lens in uitgeschoven telestand maakt inderdaad een nogal kwetsbare indruk (zoals een recensent eerder al opmerkte), maar ik heb geen "gooi-en-smijt-test" uitgevoerd dus een echt oordeel kan ik niet geven.
Totaaloordeel: een fijne camera, ligt goed in de hand, niet te groot en te zwaar, kan ongeveer alles wat je zou willen (op het eerdergenoemde videoprobleem na). Al met al een aanrader, zeker gezien de prijs (ik kocht hem bij Cameranu.nl voor nog geen 300 euro en verzending gebeurde gratis !)

pajcreemers 13-09-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Ik heb de Nikon P100 Coolpix inmiddels 1 week in mijn bezit en ben super tevreden! Ten tijde van de aanschaf heb ik behoorlijk gewikt en gewogen tussen de Panasonic Lumix DMC FZ38 en de Nikon P100 Coolpix. Ik was op zoek naar een camera met een groot zoombereik, kwalitatief zeer goede foto's en een eenvoudig gebruiksgemak. Mijn voorkeur ging in 1e instantie zondermeer uit naar de Nikon vanwege het grotere zoombereik (26x), maar ik moet eerlijk bekennen dat de product reviews op diverse websites mij stevig aan het twijfelen hebben gebracht. Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor de Nikon P100 en na een week van intensief testen onder verschillende omstandigheden (dag, avond nacht, zon, regen, portret, landschap, beweging tijdens sporten etc)ben ik enorm blij met mijn keuze. Het is een kwestie van een beetje "spelen" met de instellingen, maar in feite kan iedere beginnende fotograaf direct van start. Zeker met de SCENE knop zijn praktisch alle situaties handelbaar met deze camera. Voor de meer gevorderde fotograaf kan alles ingesteld worden met de P, S, A en M knoppen die ook nog eens voor 1 user vastgelegd kan worden, zodat je altijd snel je favoriete instelling kunt inzetten bij het maken van je foto's.
De kwaliteit van de foto's is super, ook bij een groot zoombereik. De zoom van 26x is geweldig: ik kon een keeper tijdens een voetbalwedstrijd aan de overkant van het veld zo dichtbij halen, zodat het leek alsof ik hem kon aanraken! Alhoewel de beeldstabilisatie erg goed is, is het op het allergrootste zoombereik toch wel een klein beetje "mikken". De foto's blijven zondermeer scherp, maar het kan zijn dat je onderwerp niet op de plek staat waar je 'm wenste. Een nieuwe foto echter is snel geschoten, want de camera is supersnel. Een klein statiefje doet in zulke gevallen overigens wonderen.
Het laatste wil ik nog kwijt over de geheugenkaart. Bezuinig hierop niet en koop een Class-10 (lees/schrijf snelheid 30MB/s) kaart. Dit komt de snelheid van fotograferen - en daarmee het gebruiksgemak - alleen maar ten goede. Er zijn webwinkels die deze kaartjes al verkopen voor €18,- (4GB).

Herman53672839678 19-07-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

De P100 heb ik gekozen, omdat ik dacht dat deze bijna dezelfde kwaliteit als een spiegelreflex (canon 50d bijvoorbeeld) zou leveren, bovendien meer fps per seconde maakte en een betere zoom had.

Ook wat lichtsterkte betreft dacht ik dat dit goed zou zijn en het een goede camera zou zijn om sportfoto's mee te maken.

Niet is minder waar... Na twee dagen heb ik de camera terug gebracht naar de winkel, met de mededeling dat deze niet aan mijn verwachtingen voldeed;

- 10 fps: gedurende slechts 6 foto's.
- De p100 heeft binnen vrijwel altijd de flits nodig voor een scherpe foto
-foto's zijn heel snel erg onscherp, de digitale tructjes werken kennelijk niet
- foto's zijn flets

Ook vond ik dat de p100 niet lekker ikn de hand lag. De ruimte tussen de lens en de plek waar je de vingers van je rechter hand plaatst is te smal. Bovendien kwam de lens kwetsbaar over: op de lens (in uitgeschoven toestand) zat speling en het geheel voelde plasticachtig aan.

Een laatste (groot) minpunt was, dat de zoeker zeer slecht (elektronisch) beeld gaf. Daar kun je echt niet mee scherpstellen.

Voordat ik deze camera had, heb ik mijn canon powershot 100 IS kapot laten vallen. Dit toestel gaf mij zeker zo een mooie foto's.

Nu heb ik een eos 50d. Heerlijk, maar wel een stuk duurder! Liever iets meer uitgeven en een beetje tevreden, dan net te weinig uitgeven en een product kopen dat bestemd is voor de echte twijfelaar en eigenlijk nergens echt goed in is.

MCMMCM 10-07-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Ik heb sinds een paar dagen de p100 in bezit.
Heb hiervoor een compact camera gehad (sony) waarmee ik ook aardige foto's mee heb kunnen maken.
Ik wou meer zoombereik, dus na te tweifelen tussen de
- Fuji HS10
- Sony HX1
en de P100 . heb ik besloten voor deze te gaan.
Het is nog te vroeg om te oordelen , maar tot nu toe heb ik geen spijt van mijn aanschaf.

De Fuji was mijn eerste keuzewegens de zoom, maar de korte batterijduur was niets voor mij, ik zou denk ik minstens 2x4 batterijen bij me moeten hebben en opladen.

De Sony vondt ik erg mooie en scherpe foto's maken. maar de zoombereik was niet aan de gewenste kant.En het is ook video evenals fotocamera.

De zoom van 26x kon en kan ik nog steeds mee leven.
De prijs sprak mij ook het meest aan. want er komen nog eventueel accessoires bij.
Het enige minpunt vindt ik de houvast, ik heb wat grotere handen.

Ik ben geen prof, en dit is ook geen echt review. maar ik wil laten weten dat ik naar mijn mening een goed toestel heb aangeschaft, dankzij de vele reviews op "Kieskeurig".

Patrick023 05-07-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Belangrijkste verschil tussen bijvoorbeeld de Panasonic FZ38 en de Nikon Coolpix P100 is de beeldsensor. De beeldsensor van de P100 is een CMOS, die ook in DSLR's gebruikt worden, de FZ38 is een CCD. Een CMOS heeft een groter formaat en heeft een betere signaal ruisverhouding, oftewel minder ruis bij de hogere ISO waarden.

Let verder niet op aantal Mp, > 10 Mp is echt genoeg voor forse uitvergrotingen, zeker als de sensor een CMOS type is.

Verder kan de kwaliteit van een lens met een groot zoombereik zoals bij de compactcamera's nooit tippen aan vaste lenzen, of lenzen met een kleiner zoombereik die bij DSLR's gebruikt worden. Deze lenzen zijn bovendien lichtsterker over het gehele zoombereik.

Belangrijkste reden voor mij om de P100 te kopen: behoorlijke fotokwaliteit, geen lenzen wisselen als je op reis bent. Dat ik daardoor concessies moet doen aan de kwaliteit weegt niet op tegen het gemak.

dilinger one 23-04-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Een toestel dat het van zijn mogelijkheden,gebruiksgemak en sterke zoom moet hebben.
De foto kwaliteit is gelijk, of zelfs iets minder, dan zijn onmiddelijke concurenten. Het hd camera gedeelte geeft superieure kwaliteit op zowel optisch als audio gebied. Het overdragen van de gegevens werkt perfekt onder windows 7 zonder dat je de bijgeleverde software van Nikon dient te installeren. De (uitgebreide) gebruiksaanwijzing staat op een disk in pdf formaat.Wil je die uitprinten kost je dat ongeveer 216 blz. Het loont echter deze manual te lezen.

sabell 17-04-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Ik heb de camera nu 3 weken geleden gekocht en ik ben aangenaam verrast door de prestaties. Ik heb ook de reviews gelezen die minder positief oordelen. Echter de reviews en testen die recentelijk zijn verschenen bevestigen het beeld dat ik zelf gekregen heb. Een prima camera in deze klasse. Goede tot zeer goede beeldkwaliteit. Uitstekende kleurenweergave. Snelheid, handling en uitrustingsniveau zijn meer dan goed. Videokwaliteit is voldoende. Waar de camera moeite mee heeft zijn grote dynamiekverschillen in beeld (grote tegenstellingen tussen heldere en donkere vlakken) dat is mijn ogen het enige echt grote manco van deze nikon. Indien Nikon er in zou slagen middels een firmware update dit op te lossen ben ik ervan overtuigd dat zij met de panasonic fz38 de beste aanbieding in dit segment hebben. Waarbij moet worden aangetekend dat de lens van de Nikon zeer goed is. Daarnaast laat Nikon een steekje vallen door er geen oplaadapparaat apart bij te leveren. Je moet de accu in de camera opladen. Daarnaast zou een uitgebreide gebruiksaanwijzing op papier geen overbodige luxe zijn.

Melanie M. 01-04-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Zo langzamerhand word ik een beetje moe van al die zogenaamde expert reviews die als je goed leest elkaar alleen maar napraten. Dus als de 1e de P100 niks vindt, dan gaat de sneeuwbal rollen en al snel denkt iedereen dat die hele coolpix P100 een waardeloos apparaat is.
Voor een goed onderbouwd review, zodat je zelf kunt oordelen, ga naar:

Vergeet vooral ook de 2e pagina niet!

Anoniem 16-03-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Vandaag heb ik deze Nikon een week in mijn bezit. Na 200 honderd foto's gemaakt te hebben moet ik helaas concluderen dat dit niet mijn camera is.

Het is een fijne camera om mee te werken. De body ligt goed in de hand is niet zwaar en heeft een goede balans. De knopjes zitten op de juiste plaats en kunnen niet gauw onbedoeld geactiveerd worden zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij de Canon Powershot SX1 IS.

Het uitklapdisplay is prettig om mee te werken vooral als je lage standpunten wilt innemen. De reactie tijd is traag zowel bij het scherpstellen als bij de verwerking van de beelden ergerde ik mij hieraan nog wel eens.

Maar wat mij het meest aan deze camera tegenvalt is de afbeeldingskwaliteit. Foto's zijn vaak onscherp en erg blokkerig. Ruis is dominant aanwezig vanaf 200 ISO.

Ik vind het erg spijtig dat ik deze Nikon Coolpix P100 vandaag terug ga brengen naar de winkel vanwege de povere beeldkwaliteit.

getupp 14-03-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Nikon P100 gekocht, maar na 2 DGN omgeruild voor de Panazonic FZ38.

De Nikon maakt redelijk mooie foto's
Film gedeelte valt zwaar tegen.

Panasonic maakt zeer goede foto's en de film is perfect..

Fazer600 12-03-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

De p100 dinsdag 09-03-2010 aangeschaft na een lange tijd site en forums te lezen. Het toestel op zich valt goed mee en de foto kwaliteit ook zelf in het duister en een prachtige zoom 26x alleen het HD filmen valt tegen de klank gesuis in en het scherpstellen tijdens het filmen.Een kennis van mij heeft een panasonic dmc fz38 en met beide toestellen de zelfde foto's genomen en vergeleken: de meeste foto's zijn beter en scherper en levendiger van kleur van de nikon. die van de panasonic zijn fletser van kleur.het filmen met de panasonic is stukken beter!

Breaker73 11-03-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P100 zwart

Gisteren dan eindelijk de knoop doorgehakt en de Nikon Coolpix P100 aangeschaft.

1e indruk is erg goed. Specificaties beloofd heel wat goeds.

Maar na al heel wat foto's te hebben gemaakt moet ik concluderen dat de kwaliteit van de foto's ERG tegenvalt in de automatische stand kost het erg veel tijd.

Video kwaliteit van 1080P valt ook zwaar tegen